3M Racing naam op mat

Eindhoven 5 maart 2022.

Afgelopen zaterdag werkte Maikel van Beek zijn tweede testdag van 2022 af ter voorbereiding op het prokart seizoen. Dit zou tevens de laatste testdag zijn voor de start van het seizoen.

Afgelopen zaterdag (5 maart 2022) vertrok ik naar Outdoor Karting Eindhoven voor de laatste testdag voor de start van het prokart seizoen. De vorige testdag. Ongeveer 1,5 week geleden liep niet helemaal volgens plan omdat de prokart niet wilde starten.

Doel van deze testdag was simpel. Zorgen dat de prokart het doet en meters maken met de kart. In de eerste plaats om te zien hoe de kart het zou houden. In de tweede plaats om te ervaren hoe wij het zelf als rijders zouden volhouden.

Dit was de eerste keer dat wij als compleet team aanwezig waren op de kartbaan om te trainen. Ons team (3M Racing) bestaat uit drie rijders (Mike Mulder, Marius Berghuijs en Maikel van Beek) en wij zullen rijden met een WRIGHT prokart frame. In het kampioenschap zullen Marius en ik afwisselend rijden. Dit heeft vooral te maken met het feit dat Marius niet alle kartraces deel kan nemen in verband met overlap van andere races.

Prokart team 3M Racing Maikel va Beek, Mike Mulder, Mariu Berghuijs

De dag begon al goed met een mooi zonnetje en een prokart die reed! Een betere start dan vorige keer. Wat ook te verwachten was aangezien de motoren inmiddels vervangen waren.

Mike had al bijna een uur gereden toen ik aan kwam. Een heel goed bericht, dit betekende dat de kart zonder problemen liep.

Na het inschrijven was het tijd voor Marius om de eerste meters te maken in de prokart. Wij hadden besloten dat iedereen sessies van 45 minuten zou rijden om te wennen aan langere stints met de kart. Dit was meteen een goede test voor ons om te zien hoe wij dit zouden volhouden. Dit bleek gelukkig voor niemand een probleem.

Na Marius was het mijn beurt om voor de eerste maal in te stappen voor mijn stint in de prokart. Ten opzichte van mijn vorige testdag was die weer even wennen. De topsnelheid en acceleratie van een prokart zijn weliswaar vlot maar toch minder rap in vergelijking met een Rotax max. Lang had ik niet nodig om aan te passen.

Maikel van Bek WRIGHT Prokart

Wat wel flink anders is in een prokart ten opzichte van een Rotax Max is de manier van rijden. Een prokart heeft minder vermogen dan een Rotax max waardoor het belangrijk is om de kart niet te veel af te remmen. En niet teveel te driften. De motoren komen minder snel op gang. Het is dan ook van belang om veel snelheid mee te nemen door bochten en vloeiend te rijden.

Qua conditie zat het bij wel goed merkte ik na mijn stint. 45 minuten hield ik makkelijk vol.

Uiteindelijk hebben we in de middag allemaal nog een paar sessies gereden. Ook dit verliep bij iedereen zonder problemen. Ook de kart deed het goed.

Tags:

Comments are closed