WK Indoor Karting Essen 2012

Afgelopen week heb ik in Duitsland deelgenomen aan het WK Indoor Karting. Het was een mooie en leerzame week.

Zondag 22 juli was ik al aanwezig om nog een paar heats te rijden om mij voor te bereiden op dinsdag. De eerste dag dat ik in actie zou moeten komen. Ik heb zondag drie heats gereden om de baan nog even vers in geheugen te krijgen.

Maandag 23 juli was gereserveerd voor de Nations Cup. Dit was een zes uurs race voor landenteams. Omdat ik geen team had waarbij ik was aangesloten zou ik maandag niet rijden. Voor Nederland kwamen er maandag drie teams uit: Team Holland, Dutch Racing Team en The Bitches. Team Holland deed goede zaken en werd derde!

Dinsdag 24 t/m 27 juli mocht ik aan de bak. Er stonden voor dinsdag t/m donderdag elke dag twee races van 25 minuten op het programma. De eerste ’s morgens of ’s middags en de tweede vaak ’s middags of ’s avonds. Er werd deze week naast de reguliere rijrichting ook tegengesteld gereden met de gedachten thuisrijders zo minder voordeel te geven. Iets dat geen verkeerde gedachte was aangezien er meer dan 40 thuisrijders zouden deelnemen.

De eerste dag zou tegengesteld gereden worden. Het tegengesteld rijden was niet alleen een nadeel voor de thuisrijders. Ook ik kon de baan in deze richting me maar niet eigen maken. Het resultaat was dat ik maximaal P 14 tot 18 konden rijden in deze richting.

De tweede dag en de andere kant op ging het stuk beter en kon ik zelfs meerijden in de top 10 (top5 zelfs af en toe puur gekeken naar de tijden). Hierdoor kon ik aardig stijgen in het algemeen klassement waardoor de finaledag zeer zeker haalbaar leek. Een mooi vooruitzicht.

De derde dag bleek rampzalig voor me en zou een einde maken aan mijn aspiraties om de halve finale te halen. Deze dag werd opnieuw tegengesteld gereden. De eerste race lootte ik een slechte kart . Omdat ik daarnaast ook nog eens in een sterke poule zat kon ik geen weestand bieden en finishte helaas in de achterhoede. De tweede race van de dag werd al in de kwalificatie verloren doordat de stroom uitviel en mijn kwalificatieronde (die ik net was begonnen) niet werd geregistreerd. Het was onduidelijk dat er een tweede kwalificatieronde moest worden verreden waardoor ik na mijn ronde van het gas ging en tijd verloor. Hierdoor moest ik als laatste starten. In de  race heb ik nog vijf man weten in te halen maar dit was helaas niet genoeg voor een plaats in de halve finale.

De laatste kwalificatiedag reden we weer de normale kant op waardoor ik een redelijke tijd kon neerzetten die goed was voor P15. Een redelijke uitgangspositie. Tijdens deze race die een uur zou duren moeten twee pitstops gemaakt worden. Vol goede moed begon ik aan de race. Het tempo kon ik goed volgen waardoor ik zelfs de aanval kon openen op de rijder voor me. Na de eerste pitstop was ik een positie verloren omdat de rijder achter me iets snellere tijden reed en mijn kart meer en meer begon te glijden. Wel kon ik gestaag een voorsprong opbouwen op de rijders die achter me reed zodat ik er na de tweede pistop hopelijk voor kon blijven. Bij het uitkomen van mij de pit na mijn tweede stop kwam ik pal voor de rijder achter me terecht die op dat moment een fractie sneller was dan mij. Het was dus zaak om te blokken en dat was geen gemakkelijke opgave. Zeker gezien het feit dat we nog meer dan tien ronden moesten rijden. Gelukkig wist ik het blokken vol te houden en kwam hij er niet voorbij. Een zestiende plek was het uiteindelijke resultaat van de race.

Dit zorgde voor een 84e positie in het algemeen klassement. Geen slechte eerste deelname aan het WK. Zeker gezien het feit dat ik de baan maar niet onder de knie kon krijgen.

Ik kijk uit naar volgend jaar en hoop dan zeker de halve finale te halen.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.