Ups en downs voor Maikel van Beek in 8uurs race bij FKI Brussel

Maikel van Beek in actie op het rechte stuk

Het was vandaag vroeg dag want al om 9.00 werden we verwacht bij FKI Karting in Brussel. Om 6.30 vertrok ik richting België voor mijn tweede race op deze baan. Voor deze race bestond ons team (Work In Progress) uit Marcel Hollink, Emile Hollink en ik (Maikel van Beek).

Vooraf werd al duidelijk dat het voor ons een lastige wedstrijd zou worden. Praktisch de gehele top10 van het WK Indoor karting reed mee. Veel van deze teams reden met maximaal twee personen terwijl wij met drie personen reden. Dit betekende dat wij als team aanzienlijk meer wissels zouden gaan maken waarmee we tijd verliezen ten opzichte van teams met twee personen. Ook was besloten om dit jaar geen stints op 90kg te verplichten. Alles zou worden gereden op 80kg. Een nadeel voor ons, aangezien een van onze teamgenoten hier ruim boven zit.

Na een trainingssessie van 40 minuten was het tijd voor de kwalificatie. Deze bestond uit drie sessies. Gebaseerd op de kwalificatie in de Formule 1. Ik mocht de kwalificatie rijden. Hierin merkte ik al snel dat de meeste rijders op deze baan veel meer ervaring hadden als ik. Helaas redde ik het dan ook niet om door te gaan naar de tweede sessie. Veel scheelde het echter niet. Ik kwalificeerde ons team als 23e (van de 30). Ik had duidelijk meer tijd nodig om op snelheid te komen.

Na de kwalificatie mocht ik ook de start voor mijn rekening nemen. Ik had een goede start waarbij ik in de eerste ronde al veel plekken goed kon maken. Na mijn stint van 1 uur en 20 min lagen we 18e en nam Emile het stuur over. Op naar de top 10 dacht ik toen nog.

Na drie uur rijden bleek dat de top 10 niet haalbaar zou zijn. Door onder andere ons gewichtsnadeel en een extra wissel waren we inmiddels terug gezakt naar de 21e plek. Een plek in de top 17 leek op dat moment nog mogelijk. Ik het uur daarop reed ik ons team terug naar de 19e positie. De uren hierna schommelde we heen en weer tussen plek 18 en 23. Dit had te maken met onze extra wissels en iets mindere karts.

In de laatste 1,5uur zakten we helaas definitief terug naar plek 23. Dit kwam onder andere door een extra wissel van ons (ten opzichte van onze concurrenten). En door onze rondetijden in het laatste deel van de race. Met de laatste kart reden wij helaas aanzienlijk langzamer dan onze concurrenten waardoor we de 19e plek niet konden behouden en als 23e zijn gefinisht.

 

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.