15e plek voor Maikel van Beek en team GKI Racing bij 12uurs Nachtrace in Eupen, België

Rijderspresentatie 12uurs race Eupen

Afgelopen weekend stond de 12uurs nachtrace in Eupen op het programma. De race zou om 22.00 ’s avonds starten en om 10.00 ’s morgens eindigen. Voor Maikel was het de eerste kennismaking met de baan in Eupen. We stonden ingeschreven onder de naam GKI Racing. De race was ingedeeld in twee categorieën. De pro teams en de fun teams. Teams in de pro klassen hadden vaker gereden in Eupen en de teams in de fun klassen reden hier voor het eerst. Wij stonden ingedeeld in de fun klasse.

We begonnen de race goed. Marcel kwalificeerde en zette de 11e tijd neer van de 26 teams die meereden. Met deze tijd stonden we op de tweede plek in de fun categorie. Omdat Marcel de kwalificatie reed moest hij ook de start voor zijn rekening nemen. Dit deed hij erg goed. Hij had de snelheid meteen te pakken en reed constant. Hiermee kon hij de 11e plek te behouden tot aan de eerste wissel.

Tijdens de wissel van Marcel naar Emile ging het helaas mis. Een baanofficial gebaarde Emile tijdens het wegrijden dat hij moest blijven staan waardoor we maarliefst 40 seconden verloren. Op de baan betekende dit dat we maarliefst 7 plekken waren teruggevallen waardoor we in een klap 18e lagen.

Aan Emile dan ook de taak om te starten met een inhaalrace om weer in de buurt te komen van de plek die we hadden vóór de wissel. Emile reed een sterk en haalde verschillende teams in waardoor we aan het einde van zijn stint alweer op de 16 positie waren beland. Na Emile was het de beurt aan Maikel te beginnen aan zijn eerste stint van de race. De wissel ging ditmaal gelukkig goed. Geen gekke gebaren van baanofficials ditmaal. Omdat het een vice-versa race betrof zou er worden gewissel van rijrichting. Dit werd om de 2uur gedaan wat betekende dat Maikel dit veelal in zijn stints zou meemaken. De wissel van rijrichting was een bijzondere ervaring. Iedereen werd opgevangen achter een zogenoemde ‘pacekart’ om vervolgens door de pitstraat te rijden en in tegengestelde richting weer te worden losgelaten. Het was duidelijk dat deze wissels voor vele rijders nieuw was. Achter de pacekart ging het namelijk direct al mis met enkele rijders. Karts botsten op elkaar en er werd ingehaald, iets wat totaal niet de bedoeling was. Na enkele ronden bedaarde de rijders waarna het veld kon worden losgelaten. Vrij snel hierna ging het echter al mis. Veel rijders wilde direct plekken goedmaken wat resulteerde in crashes die Maikel gelukkig kon ontwijken.

Na de stint van Maikel bleek dat we door het tijdverlies bij de eerste rijderswissel tijd-technisch slecht uitkwamen voor de wissel van rijrichting. Wij werden precies opgevangen door de pacekart waar de teams voor ons juist net vóór de pacekart terecht kwamen. Hierdoor hadden ze in een klap een ronde voorsprong.

Na iets meer dan vier uur racen nam Johnny het stuur over van Maikel voor zijn eerste stint van de race. Johnny had het even moeilijk in het begin maar na kwartier vond hij de snelheid en reed hij een mooie stint.

In de middelste vier uur van de race gebeurde niet veel afgezien van de mooie inhaalactie die Marcel deed waarmee we op de 15e positie belandde en de stroomuitval tijdens de stint van Maikel waardoor het licht uitviel. Maikel koos ervoor om tijdens de stroomuitval niet van zijn gas te gaan en zo hard mogelijk door te rijden. Dit was lastig om hij absoluut niet kon zien waar hij reed. Na ongeveer 15 seconden ging het licht weer aan en kon het tempo weer omhoog. In deze fase van de race verliepen de wissels steeds beter. Ook de rondetijden gingen naar beneden en er werd steeds constanter gereden.

In zijn laatste stint wist maikel nog bijna een plek goed te maken. Helaas duurde zijn stint net niet lang genoeg waardoor dit niet lukte. Johnny reed de laatste stint van de race. Ook hij kon helaas geen plek meer goedmaken waardoor we uiteindelijk als 15e zijn geeïndigd. Hiermee werden we 6e in de funklasse.

In de laatste vier uur van de race sloeg de vermoeidheid behoorlijk in wat vooral was te merken aan kramp in de spieren. Gelukkig had dit geen nadelig effect op de rondetijden. Sterker nog, alle rijders van het team verbeterde de persoonlijk beste tijd in dit laatste deel van de race. De snelste tijd van het team in de normale richting werd gereden door Emile. Hij reed een 56.1. Marcel volgde met een snelste tijd van 56.3. Maikel zette met een 56.4 de snelste tijd van het team neer in tegengestelde richting. In zijn laatste stint wist Maikel nog bijna een plek goed te maken. Helaas kwam hij net wat tijd tekort waardoor dit niet lukte. Johnny reed de laatste stint van de race in tegengestelde richting. Hij zette een snelste tijd neer van 56.9. Ook Johnny kon helaas geen plek meer goedmaken in zijn stint waardoor we uiteindelijk als 15e zijn geeïndigd. Hiermee werden we 6e in de funklasse.

Afgezien van de pech met de rijderswissel en de twee ongunstige rijrichting wissels was het een goede race. Zonder deze problemen had een hogere eindklassering er zeker ingezeten.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.